Lazada Malaysia

Monday, March 31, 2014

Home » » Tutorial : Memasang Google Translate Di Blog

Tutorial : Memasang Google Translate Di Blog

Assalamualaikum.

Siapa di sini sedar yang sekarang di dalam blog saya sudah ada Google Translate. Saya baru pasang Google Translate ini pada hari Jumaat yang lepas. Maksudnya sudah 3 hari wujud dalam blog saya. Ini untuk memudahkan pengunjung dari luar negara untuk membaca entri di dalam blog saya. Sebab itu dari dulu lagi, saya sarankan semua blogger untuk menaip entri dengan bahasa baku. Jadi, tidaklah terpinga-pinga pembaca luar negara nanti bila mereka translate penulisan entri blog. Mari ikut tutorial ini untuk pasang Google Translate di dalam blog.

1. Copy kod di bawah.

<div id="google_translate_element">
</div>
<script>

function googleTranslateElementInit() {

new google.translate.TranslateElement({

pageLanguage: 'id',

layout: google.translate.TranslateElement.InlineLayout.SIMPLE

}, 'google_translate_element');

}

</script><script src="//translate.google.com/translate_a/element.js?cb=googleTranslateElementInit"></script>

2. Dashboard > Layout > Add a Gadget > HTML/JavaScript.

3. Paste kod yang di copy tadi ke dalam ruangan HTML/JavaScript.

4. Klik Save. Kemudian, klik Save arrangement.

Siap! Selamat mencuba.

1 sweet comments:

kayyana said...

aah.. betul jugak.. kalau tulis dalam bahasa SMS google pun takleh translate. TQ solehah