Lazada Malaysia

Sunday, December 23, 2012

Home » , » Luahan Hati Seorang Blogger

Luahan Hati Seorang Blogger

Sejujurnya, saya bukanlah dikategorikan sebagai blogger yang berpengalaman di dalam dunia blogging, tapi sejujurnya apa yang akan saya nasihatkan nanti pernah dinasihatkan kepada saya ketika saya mula-mula masuk ke dunia blogging. Berikut antara nasihat saya kepada semua mengenai :

1. Widget follower - Sila guna widget google friend connect. Kalau yang bukan guna template blogskin, memang tiada masalah sebab blogspot dah sediakan. Tapi yang guna blogskin dan buat widget follower sendiri, tolonglah betulkan id blog korang tu. Disebabkan id blog korang tu salah, orang lain tak boleh follow blog korang. Korang juga yang rugi nanti. 

2. Tempat komen entri - Tolong buang word verification. Saya tau, dengan penuh kesabaran saya sanggup meneka word verification sampai dapat. Tapi kalau dah kerap masuk blog yang ada word verification, susahla camni. Korang juga akan kehilangan pengomen nanti.


3. "Pop-up display" di dalam blog - Ini satu hal lagi. Selalu orang suka buat pop-up display untuk fanpage facebook dan twitter. Kalau yang ada butang close tu tak mengapa lagi, ni ada yang langsung hide butang close. Kena tunggu 5 minit pulak tu. Saya nak tanya, apa korang akan rasa masa tu? Sendiri tau jawapannya kan. Maaf kalau ada yang terasa, harap dapat buang pop-up display ni untuk kebaikan korang juga :)


4. Penulisan entri - Guna font yang sesuai dan jangan terlalu shortcut. Sejujurnya saya tak galakkan korang guna shortcut bila menulis entri sebab kita tak tahu pembaca blog kita ni muda dari kita, sebaya dengan kita ataupun umur atasan dari kita. Jika nak selamat, gunalah font dan ayat yang mudah dibaca dan difahami.


5. Kemasan blog - Saya tak kisah korang nak hias macam-macam dalam blog tu, tapi sila kemaskan bahagian sidebar blog. Kalau blog korang cantik, orang lain pun suka lawat blog korang kan. Betul tak? :)


Ini sahaja yang saya mampu nasihatkan dulu. Harap yang lain, sila ikutlah ye. Kalau ada apa-apa yang korang nak saya betulkan dalam blog ni, komen saje di bawah ni.

22 sweet comments:

Cik Ai said...

yg no 2 tu ai setuju..
kdg2 bila teka x betul,teka x betul..haish malas la nk komen tambah2 pakai tepon je..hehehe

nice sharing Solehah :)

Nik said...

setuju dgn semua yg kat atas.lagi2 ttg word verification tu.

Miss Syahbanu said...

setuju bangat

Chic Na said...

setuju dgn semua di atas. :)

Anonymous said...

btul..sesungguhnya sy sgt mls nk komen blog yg gna word verify 2+_+

Cikrosecute said...

nasihat yg bagus...akak suka hihihi

Cikrosecute said...

boleh tak akak copy?dan publish...

shuhadaothman said...

tips berguna solehah. miss u a lot!

kinara kinatara said...

huhu..no 4 tu..kina rasa kina selalu guna shortform,,hehe

Unknown said...

haha.. setuju..dulu2 sis guna short cut sgt..skng dah x... huhu.. dah blajar.. :)

lelamaisara said...

akak punye ok tak solehah hehhe

dya nasir said...

btl tu..lebih2 lagi kalau ada perkataan robot..sakit hati

Miss N™ said...

sangat2 setuju..!

Bunda_nora said...

pesanan yg baik utk semua..

Yu. Syamz said...

Setuju sangat2..terima kasih atas ingatan..:)

aReLaN said...

setuju ngan sume tu. kadang2 serabut gak dibuatnya.hmmm

Nurul Says said...

thnk u for sharing ;)

Nur Baiyah said...

tq for sharing...infoyang berguna untuk new blogger@_@

Unknown said...

pesanan yg sgt baik..suke2..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

word verification tu akak setuju sgt2 solehah

Mrs Velentine said...

plng x suka no.3

mummyrinazone beauty said...

num2 ngan 3 memang merimaskan...bikin segala hormon yang tak patut kuar kena kuar gak sbb mmmg tak shuke=)